Hvor mange mål bør en e-post ha?

Hva bør man forvente at emnelinjen skal gjøre? Hvor mange mennesker bør du ha i bakhodet når du skriver e-posten din? Alle disse spørsmålene kan besvares med ett enkelt tall. Det er tallet 1. Når du skriver e-poster, alt i fra nyhetsbrev til trigger basert e-post, fra salgskampanjer til transaksjonell e-post, så bør du ha tallet 1 i tankene.

  • Hver e-post du sender skal bare ha et mål
  • Hvert element i e-posten skal bare ha en oppgave
  • Hver e-post du skriver bør være skrevet som om du kommuniserer direkte med en person

Tallet 1 =

  • 1 mål
  • 1 oppgave per element
  • 1-til-1 tone og stil

Så hva betyr det egentlig?

La oss starte med målene for din e-post

Før du begynner å skrive et eneste ord, bør du ha et mål med e-post din. Hva ønsker du å oppnå med denne e-posten?

Det smarteste er å begynne med og skrive ned hvilken handling du ønsker at de skal ta. Altså skriv din CTA (Call-To-Action) for denne e-posten. Denne skal kunne kobles direkte opp mot målet for e-posten din.

For et nyhetsbrev, så kan målet være å få folk til å dele innholdet med f.eks. en Tweet eller en Facebook status. Så da begynner du med å skrive en CTA som f.eks. «Klikk her for å dele dette med følgerne dine». Nå kan skrive resten av e-posten med dette målet i tankene.

I en e-post for deg som driver med SaaS kan målet ditt være å få folk til oppgradere til et månedlig abonnement. Da kan f.eks. CTA-en være: “Klikk her for å oppgradere til Premium-pakken». Deretter kan skrive resten av e-posten med dette målet i tankene.

Det kan hende at du blir tatt litt på senga over hvor mye enklere det vil bli og skrive en e-post når du nå begynner å forplikte deg til bare et mål i hver e-post. Og, ikke minst, ved å skrive ned CTA-en først, før man begynner på resten av e-posten.

Ja, det kan hende at andre har andre meninger om hvilke (og hvor mange) mål som skal være med i e-posten, men det vil ende opp med at klikkfrekvensen og engasjementet i e-posten din vil bli dårligere.

Hold deg til ett mål per e-post, og send heller flere e-poster til mer segmenterte lister.

En oppgave per element

Alt har en oppgave i en e-post. Hvem kommer e-posten fra, hva står det i emnefeltet, er innledning bra nok, lever hovedteksten opp til forventningene , CTA, osv.

Hvis man feiler en av disse vil den naturlige flyten i e-posten brytes, leseren stopper opp og man oppnår ikke det resultat man ønsker.

Så hva er oppgaven til hvert av disse elementene?

  • «Fra» feltet (hvem e-posten kommer fra) sin oppgave er å få folk til å se på «emne» feltet.
  • «Emne» feltet sin oppgave er å få folk til å åpne e-posten.
  • Innledningen sin oppgave er å få folk til å lese hovedteksten din.
  • Hovedteksten sin oppgave er å folk til å få lyst på det du tilbyr.
  • CTA-en sin oppgave er å få dem til å klikke.

Men det som er viktig å merke seg her er at emnefeltet er ikke ansvarlig for hverken klikk, salg, tweets, kommentarer på innleggene dine, osv. Absolutt ingen av disse tingene.

Den er bare ansvarlig for at e-posten din blir åpnet.

Hvis du lar hvert element være ansvarlig for kun en oppgave, så vil du ikke bare forenkle din egen innsats når det kommer til å skrive e-posten, men også for hvordan du kan teste og måle resultatene av din e-post.

1-til-1 tone og stil

Du bør skrive e-posten din som om du skulle ha skrevet til bare en person. Ikke til ti personer. Og ikke for hele verden.

E-post egner seg veldig godt til relasjonsbygging, merkevarebygging og skape tillit til deg. Så dra nytte av det! Skriv e-poster på en måte som gjør at du føler at du snakker direkte til noen du kjenner, liker og respekterer – og ikke en forsamling av folk du ikke kjenner og ikke kan se forskjell på.

Det var det altså, 1-til-1 Regelen. Ett mål. En oppgave per element. 1-til-1 tone og stil.