2017 har vært året hvor jeg desidert har tjent minst på bedriften min.

Hæ?! Åssen går det an?

Haha, I know…høres jo helt absurd ut, ikke sant?

Men når det er sagt, så var ikke intensjonen min dette året å tjene mest mulig heller.

Faktumet er, for de av dere som ikke vet det, så har jeg to (2) jobber ved siden Epost Lab. Min hovedinntekt kommer fra Bilfoto og bi-inntekten kommer fra en nattevakt jobb i kommunen. På toppen av dette kommer da Epost Lab + familien i tillegg.

Så jeg lider ingen nød, tvert imot. Jeg står sterkere fordi jeg kan da sakte men sikkert jobbe meg fremover, og takke nei til de jobbene som jeg selv mener ikke passer meg og mine verdier.

Men hvorfor har jeg ikke vært opptatt av å tjene penger på Epost Lab i 2017?

Jeg skal gå tilbake til da Epost Lab begynte å se lyset, og det var i midten av oktober 2016. Frem til da hadde jeg gått mange runder med meg selv for å finne ut hva jeg faktisk har lyst til å drive med, hvor min passion lå.

Jeg begynte med web- og grafisk design i 2,5 år og gikk over til konverteringsoptimalisering for ett år, men landet til slutt på e-postmarkedsføring.

Uansett…siden oktober 2016 har jeg brukte masse tid på å finne ut hva jeg skal tilby, hvem jeg skal tilby det til, hvordan det skal tilbys, osv.

Men nå roter jeg meg litt bort her!

Det var 2017 jeg skulle snakke om, var det ikke det da. 😉

Hva oppnådde jeg i 2017

Jeg hadde mange store planer, som vil alle har, for 2017. Muligens noen litt for store. Men la oss se på noe av hva jeg har oppnådd.

  • Produserte 8 podcast episoder med video
  • Gjennomførte ett webinar
  • Gjennomførte et par FB Live sendinger
  • Fikk min første kunde
  • Flytte alt fra WordPress til New Kajabi
  • Spilte inn 20+ videoer om e-postmarkedsføring
  • Startet en FB-gruppe
  • Begynte å jobbe med online kurs
  • Snakket med mange nye mennesker via Skype og konferanser
  • Har totalt 3 betalende kunder
  • Har 2 gode leads på tampen av året
  • Ble sertifisert Drip konsulent
  • Tatt flere kurs på bl.a. Drip og Copywriting
  • Søkte om å holde foredrag på et av de konferansene jeg dro på

Mye å være stolt av her! For jeg har møtt en del av mine frykter gjennom disse tingene.

Alt gikk jo ikke som planlagt riktignok. Jeg skulle ha produsert flere podcaster, vært MYE mer på FB Live, holdt noen flere webinarer, ferdigstilt onlinekurs og solgt det.

Gikk nesten på en smell med online kurset

Jeg stresset så med å få det i gang, så jeg gjorde noe som jeg normalt sett ville ha frarådet alle… Jeg sendte ut en mail til e-postlisten min uten forvarsel og “pushet” på for å folk til å kjøpe seg en plass til beta versjonen.

Det gikk ikke så bra…duh!

Da jeg omsider fikk med noen ble det ikke sånn som jeg hadde “delvis” planlagt det heller og det var rett før stresset tok overhånd og sendte meg i den velkjente veggen.

Heldigvis både følte jeg og så det komme i tide, og jeg rakk å nappe ut pluggen før det var for sent.

Jeg siktet for høyt og visste rett og slett ikke hvor mye arbeid det innebar å lage et online kurs. Når jeg ser tilbake nå, så var det helt greit. For nå har jeg en bedre forståelse for hva jeg må gjøre og ikke minst hva online kurset bør være.

Når alt kommer til alt er jeg likevel fornøyd med året som har vært. Jeg har fått bekreftelse på at det jeg gjør er bra og riktig, med andre ord jeg må bare finpusse og blir tydeligere. Jeg trenger ikke å starte på nytt.

Målsetninger for 2018

Ja, du skal ta seg tid til å reflektere, men det også viktig å se fremover og tenke hva kan du gjøre videre basert på det du har lært fra året før.

Det er tre ting som jeg skal ha veldig fokus på i 2018.

  • Synlighet
  • Enkelhet
  • Tekst

Hva mener jeg med disse 3 tingene da?

Punkt en handler om å gi av seg selv og vise seg frem. For min del kommer det til å bli i form av video, FB Live spesielt, men også skrive gode artikler, være aktiv i FB-grupper, osv. Kommer også til å kjøre på noe FB Ads for drive litt trafikk min vei i denne forbindelsen.

I punkt to snakker jeg om å ikke over komplisere ting. Det kan bli for mye av det gode og da er det viktig for meg å ta et skritt tilbake og tenke meg om, er dette nødvendig eller overflødig? Dette gjelder alt fra websiden, artikler, videoer, produkter, osv.

Og så i punkt tre ville jeg putte mer fokus på å skrive bedre. Tekst kan formidle så utrolig bra, bare du skriver på den riktige måten. Og når jeg skriver i alt fra e-poster, artikler, på websiden, over alt i grunn, så er det ingen grunn til at jeg skal bare drite i det og tenke at det er ikke så viktig.

Utover dette så har nå et klart bilde av hva jeg skal tilby og hvem kunden er.

Både e-postmarkedsføring og Drip skal ha fokus på basic læring. Jeg har fått tilbakemeldinger på at mange skyter høyt over kunnskapsnivået til de fleste og dermed mister mange motet. Dette skal tilbys i form av online kurs til en pris som innenfor rimelighetens grenser.

Fremover skal igjennom noe som heter Roadmapping hvis man skal jobbe med meg. Dette fungerer også som et stand-alone produkt, så man kan ta med all informasjon til en annen aktør hvis det er ønskelig.

For de som trenger mer enn enkle kurs så vil jeg tilby 1-1 rådgivning og månedlig avtaler.

Alle artikler fremover skal være så bra at du skal lure på hvorfor du ikke må betale for det. 😉 Så det blir færre artikler, men kvalitet så skal være top-notch.

Jeg skal gi mest verdi til FB-gruppen og e-postlisten. Det er der hvor jeg skal bruke min gratis tid mest. Alt annet blir en distraksjon, så ikke Instagram, Twitter, LinkedIn…litt usikker på LinkedIn faktisk…hmmm…

Nok om det. Kunden ja, hvem er det?

Etter å ha jobbet og snakket med mange igjennom dette året, så har jeg funnet noen ting som tiltaler meg.

  • Har masse energi
  • Er nysgjerrige
  • Lar meg gjøre mitt
  • Ikke redde for å prøve nye ting
  • Kan le av seg selv
  • Er stort sett damer
  • Er 28-45 år
  • Bor i Norge
  • Jobber enten alene eller bare 2-3 stykker.
  • Jobber innenfor en form for coaching eller innenfor trening/kosthold
  • Villig til å sette seg inn i ting slik at de forstår nok til å kunne gjøre helt enkle ting på egenhånd
  • Ute etter en miks av å kunne gjøre ting selv, men også få hjelp til mer avanserte ting

Når alt kommer til alt så handler det om at det finnes en form for kjemi mellom meg og den jeg jobber med. Sier magefølelsen nei, så skal jeg lytte til den.

Nå føler jeg meg klar for å step-it-up i det kommende året!

Jeg vet at dette ble en veldig meg-sentrert artikkel, men vet også mange synes det er interessant å lese om disse tingene. Har du noen spørsmål er det bare å bli med i FB-gruppen til Epost Lab og spørre i vei.

Hva med deg? Er du klar for 2018? Har du fått tenkt over året som har vært og lagt nye planer?