Det er en jungel der ute og det kan være vanskelig å vite hvem man skal velge for å bygge e-postlisten din.

Hvis jeg skulle ha begynt å ramse opp alle som programmene som gjør dette hadde det blitt en laaaaang og kjedelig liste.

Jeg har vært igjennom et par selv som f.eks. MailchimpCampaign MonitorDripConvertKit og tilbake til Drip igjen.

Så som du skjønner falt det endelige valget på Drip.

Når det er sagt så kan det hende at dine behov er annerledes enn mine og jeg kommer ikke til å si at du MÅ velge Drip fordi det er beste som finnes. 😉

Men Drip er det beste som finnes, haha! 😀

Neida. Du må finne ut av om det passer for deg, så jeg vil heller fortelle deg om noen av grunnen til hvorfor jeg valgte Drip.

Forresten hvis du vil teste ut Drip kan gjøre det helt gratis. De har en gratis plan for opp til 100 medlemmer på e-postlisten din, så du fint kan teste ut ALLE funksjonene til Drip. Jepp, det stemmer. Du må ikke betale ekstra for å få tilgang ALLE funksjonene. 😉

Prøv Drip GRATIS: Drip har en gratis plan for opptil 100 medlemmer på e-postlisten din, så ingen grunn til å ikke prøv ut Drip!

La oss se litt nærmere på Drip og fordelene deres.

LEADPAGES

Denne har kanskje ikke noe direkte med Drip programmet å gjøre, men synes allikevel det er fordel. I Juli 2016 så ble Drip kjøpt opp av Leadpages. Før dette var de bare noen få personer som gjorde alt de kunne for å gjøre det til en av de bedre marketing automation verktøyene der ute. Men nå som de har hele Leadpages teamet bak seg kan du trygt si at Drip vokser og utvikler seg enda raskere. Nye funksjoner som gjør Drip bedre blir lagt i et mye mer hyppigere tempo, og det uten at det går utover kvaliteten.

Dette er den faktiske e-posten Clay Collins (CEO hos Leadpages) sendte til Rob Walling (CEO hos Drip)[/caption]

TAGS

Mailchimp f.eks. bruker lister for segmentere medlemmene i e-postlisten. Problemet med dette er at du ender opp med at et medlem havner i flere lister og du betaler for denne personen for hver liste de havner i.

Der er fordelen til Drip hvor de bruker tags (eller merkelapper om du vil). Du har i grunn bare en liste, men du segmentere listen din ved å legge til tagger. Og det er ingen begrensninger i forhold til hvor mye du kan tagge medlemmene dine. Og jeg anbefaler deg å bruke det. Du kan ikke gjøre det for mye. 😉 

DRIP.JS

Høres skummelt ut ikke sant?! 😀

Men det er ikke det altså. Det er rett og slett bare en kode som du skal legge til på websiden din slik at Drip klarer å se hva medlemmene din gjør på websiden din. Med andre ord hvis hvis de besøker en spesifikk side, så kan f.eks. tagge dem med at de har besøkt den siden eller lest den spesifikke artikkelen du har skrevet.

Et annet godt eksempel er hvis de lander på en av dine salgssider så kan si at hvis de har besøkt den siden, men endte opp med og ikke kjøpe. Da kan du sende ut en e-post 24 timer senere og følge dem opp med å tilby f.eks. en rabatt.

Men også tracke hvis du velger å teste ut Drip via en av mine affiliate linker her. Da vet Drip at du klikket på en av disse og bruker den infoen til å fortelle at det min link du har trykket på. 

VISUAL WORKFLOWS

Her kan du gjøre mye spennende utover vanlig masseutsendelser og kampanjer.

Kort fortalt lager du deg et “tre” hvor du setter en del kriterier for hvordan de skal gå igjennom dette “treet”. For en automatiserings geek som meg er dette heaven! 😀

Altså du kan si hvis noen gjør X så vil jeg at dette skal skje, men hvis de ikke gjør X så vil jeg at noe annet skal skje. Populært kalt “if this/then that”.

Du kan bl.a. sette opp forskjellige actions, triggers, delays, goals, decisions for å bruke terminologien deres da. 

CUSTOM FIELDS

Du har mulighetene til hente inn annen info enn bare e-postadressen til medlemmene din og gi dem forskjellige tagger.

Hvis du f.eks. ber om navnet på medlemmene dine vil det havne i et felt som custom field. Og dette kan du bruke til mye når du skal begynne å personalisere e-postene dine. Sammen med liquid templating (nevnt under) så bruker du rett og slett infoen under de forskjellige custom fields-ene du har, som f.eks. navnet til medlemmene.

Så kanskje du vil vite hvilken by de bor i, så vil du kunne bruke et custom field for å få registrert denne infoen. 

LIQUID TEMPLATING

Dette er et språk som ble utviklet til bl.a. Shopify for å kunne bruke den infoen de hadde om kundene sine slik at de kunne være spesifikke og personlige i møte med kundene sine på nett.

Dette er kanskje for de mer avanserte, men som nevnt over så kan bruke det til helt enkle ting som å bruke navnet til medlemmene dine i e-postene du sender ut. Uansett en veldig verdifull og kraftig funksjon som kan endre hvordan du kommuniserer med kundene dine. 

LEAD SCORING

For hver handling dine medlemmer gjør så kan du gi dem en poengscore. Og desto høyere score jo mer sannsynlig er til å kjøpe av deg.

Og det er det det handler om. Å vise deg hvem som engasjerer mest med ditt innhold. På den måten kan du føre dem gjennom kundereisen på den måten som passer dem best og til slutt komme med salget.

F.eks. får man poeng for hver e-post man åpner, hver link man klikker på, hver artikkel man leser på websiden, osv. Men de kan også miste poeng ved å være inaktive. 

Utover dette vil jeg nevne et par andre fordeler:

  • Jeg har aldri opplevd og ha noen problemer med Drip. Det veldig stabilt og de har rask support på mail samt egen Facebookgruppe for Leadpages/Center/Drip.
  • Du betaler aldri for mer enn et medlem, unntaket er hvis et medlem registerer seg med flere e-postadresser, MEN du kan slå sammen et medlem som har to adresser som du mener er samme person.
  • De har 50+ egne integreringer og med Zapier kan legge til ytterlige 45+ integrasjoner. Altså nesten 100 forskjellige integrasjoner.
  • Det finnes ingen begrensninger til hvor mange domener eller kontoer du vil ha. Så hvis du har to veldig forskjellige publikum som hører til forskjellige websider kan sette de opp med hver sin konto. På den måten slipper du blande de sammen og har full kontroll.

I mine øyne mener jeg Drip passer for mange typer bedrifter, men for nevne noen så vil jeg si coacher, personlige trenere, SaaS og konsulenter. Altså bedrifter som kanskje drives av en til to personer.

Kort fortalt er Drip enkelt å komme igang med og bruke for enkel e-postmarkedsføring, men når du har behov for å gjøre med avanserte tings står Drip klar. Så om ikke noe annet, test Drip ut og se om det er noe for deg. Jeg er sikker på at du ikke blir skuffet.

Og skulle du ha noen spørsmål kan du bli med Facebookgruppen til Epost Lab, så svarer jeg på det du eventuelt lurer på.

Bli med i Facebookgruppen: Vi hjelper hverandre og du kan stille alle slags mulige spørsmål! Håper vi ses der inne!